Eleganță și onoare

Locul 1 categoria Postbelice Cabriolet Kaiser Darrin 1954

De câțiva ani în România s-a reînnodat o frumoasă tradiție din perioada interbelică, organizarea Concursului de Eleganță de la Sinaia. Astfel, frumoasa stațiune montană de pe Valea Prahovei a redevenit epicentrul manifestărilor cu caracter retro, în aria sa aflându-se și celebra reședință regală, Castelul Peleș, precum și faimosul Cazino Sinaia.

În 1934 și 1935, Automobil Clubul Regal Român (A.C.R.R) organiza la Sinaia Concursul de Eleganță și Confort, manifestare ce situa România printre primele state din lume care organiza astfel de evenimente și o dovadă în plus că perioada interbelică a reprezentat un moment de glorie pentru automobilismul românesc. Prima ediție a Concursului de Eleganță și Confort s-a desfășurat între 11 și 12 august 1934 sub înaltul patronaj al MS Regele Carol II. Au fost acordate premii pentru mai multe categorii, primele locuri fiind ocupate de Lilette Butculescu (Chrysler Imperial) – categoria „Trăsuri Deschise”, Roxana Soutza (Delage) – categoria „Trăsuri Închise”, Marie Louise Costinescu (Chrysler) – categoria „Trăsuri Aerodinamice” și Ion Matak (Rolls-Royce)- categoria „Caroserii Transformabile”.

Vezi o galerie foto cu mașini de colecție de la Concursul de la Sinaia

Un an mai târziu, ACRR organiza un eveniment de o mai mare anvergură la Sinaia intitulat Săptămâna Automobilului. Acesta includea Rallye Sinaia, Cupa Carpaților, Cursa de Coastă și, bineînțeles, Concursul de Eleganță și Confort, concurs la care au fost înscrise peste 22 de automobile ce au punctat la mai multe categorii. Pentru prima dată era întocmit un clasament special de eleganță rezervat doamnelor care au încercat să-și armonizeze cât mai bine toaletele prin linie și culoare cu vehiculul prezentat. În luna septembrie același an, ziarul Motor prezenta ample reportaje foto de la evenimentele petrecute la Sinaia. Din explicațiile foto aflăm de altfel și numele câștigătoarei Marelui Premiu de Onoare al Concursului de Eleganță, dna. Mony Magheru care a concurat cu un automobil Horch 850 Sport. De altfel ziaristul care semna articolul sublinia succesul grupului Auto Union (Audi azi) din care făcea parte și marca câștigătoare Horch – la mai multe categorii. Din păcate, izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial a determinat finalul acestei epoci cu realizări care din punctul de vedere al culturii auto nu au mai fost egelate vreodată.

Din 2011 această tradiție a Concursului de Eleganță Sinaia a fost însă reluată la inițiativa Retromobil Club România care organizează prestigioasa întrunire în luna iunie sub Înaltul Patronaj al M.S. Regele Mihai I al României cu sprijinul Primăriei Sinaia și al Muzeului Național Peleș. Concursul este însă dedicat acum vehiculelor istorice, manifestarea de înaltă clasă fiind inclusă în Calendarul Internațional al FIVA (Federația Internațională a Vehiculelor Istorice).

2015 a fost un an de referință în istoria modernă a Concursului de Eleganță Sinaia, manifestarea reprezentând încununarea a peste 100 de ani de tradiție automobilistică pentru frumoasa stațiune prahoveană. Concursul este un catalizator nu doar pentru pasionații proprietari, colecționari sau restauratori de vehicule istorice, dar și pentru toți aceia pentru care automobilele de epocă reprezintă adevărate opere de artă și care trebuie privite și considerate ca atare.

Personal sunt în contact cu acest eveniment din 2013 când am fost cooptat în juriu pentru prima oară. A fost poate momentul care a declanșat în mine dorința de a aduce în peisajul presei românești o revistă dedicată acestui fenomen prin care vrem să face cunoscute publicului larg poveștile atât de frumoase ale minunaților proprietari. (Adrian Drăgan este publisher Motor Clasic Magazin, n.red.).

Concursul de Eleganță Sinaia este, de altfel, o sărbătoare a automobilismului românesc, pe Domeniul Regal Peleș întâlnindu-se nume și personalități marcante ale României cu scopul unic de a-și împărtăși propriile experinețe legate de o pasiune comună. Încă din 2011, tipicul după care se desfășoară acest eveniment este neschimbat. Prima parte a zilei este rezervată juriului, format din jurnaliști și personalități de prestigiu, care au rolul de a observa și de a analiza conform criteriile prestabilite și de a nota fiecare dintre automobilele expuse. Pe baza punctajelor se realizează clasamentele finale pe fiecare categorie, nu înainte ca juriul să delibereze „cu ușile închise”. Festivitatea de premiere are loc în mod tradițional în fața Cazinoului Sinaina. Dar punctul culminant este parada prin care automobilele prezente în cocurs, cele mai vechi având peste 100 de ani, parcurg un tur de onoare al orașului. Evenimentul se încheie bineînțeles cu o seară de gală, de asemenea organizată în Sala de Bal a celebrului Cazino.

Concursul de Eleganță Sinaia ar trebui considerat una dintre marile manifestări culturale ale României, o țară care acum încearcă șă-și recapete locul de onoare pe care l-a avut odinioară în Europa. Este îmbucurător să vezi cum pasiunea pentru automobil animă an de an atât de mulți oameni, nu doar proprietari, dar și turiși români și străini care pentru câteva ore se lasă trasportați într-o lume apusă de aceste mașini ale timpului.

 

Foto principală: Locul 1 categoria Postbelice Cabriolet Kaiser Darrin 1954 (Credit foto: arhiva MotorClasicMagazin)

 

Written By
More from Adrian Dragan

Galerie foto mașini retro

Click pentru a citi despre Mașinile timpului Similare
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *