Îmblânzitorul de cineaști

Georgescu

Lucian Georgescu, director al agenției de comunicare GAV, lucrează în advertising de peste 20 de ani, dar pentru el  filmul este adevărata carieră.

Predă la UNATC, este scenarist, regizor, producător și, mai nou, un fel de Robin Hood al cinematografiei românești. Vede cinematografia ca pe o lecție de viață și democrație și a lansat acum un an cel mai generos proiect din industria locală–un cinematograf online unde filmele românești se pot vedea gratuit și în mod legal. Fără niciun ”truc”. Proiectul e generos cu publicul, dar și cu profesioniștii în domeniu, cu toate că le ”ia” acestora din urmă creațiile și le oferă gratuit (cu acordul lor). Paradoxul este explicat mai jos de Georgescu. Cert e că, de la lansarea proiectului în februarie 2015, breasla orgolioasă a cineaștilor s-a mai îmblânzit, ba chiar (re)înnoadă unele prietenii, mărturisește el.

Cinepub este un cinema ”pentru toată lumea”, un site unde filmele românești se pot vedea gratuit în sistem FVOD (free video on demand), prin intermediul Youtube. Scopul site-ului nu este să facă profit, iar cine vrea poate găsi oricum online unele filme românești, sub formă piratată, așa că am întrebat, în aceste condiții…

Bucharest Gentleman: Care este rostul Cinepub ?

Lucian Georgescu : Cinepub s-a născut din pasiunea pentru cinema și dintr-o necesitate. Filmul românesc este lipsit de sprijin în distribuție (chiar în cazul filmelor importante, premiate, cu oarece potențial de public). Sistemul VOD (video on demand, cu plată, n.n.) și vânzarea de DVD nu funcționează la noi, iar cineaștii au nevoie să li se vadă filmele în mod controlat – când spun asta, nu mă refer la faptul că circulă copii piratate (de calitate vizuală, evident foarte slabă, n.n), ci la faptul că există copii care au fost piratate greșit. Sunt filme care circulă în versiuni furate de pe masa de montaj. Asta înseamnă că vezi un film care nu e filmul regizorului și nu îi poți face un rău mai mare unui cineast decât să îi schimonosești filmul. Noi încercăm să oferim o calitate atât de bună pe cât ne pun la dispoziție producătorii.

Scopul site-ului nu este să facă profit. Sigur, ideal ar fi să facă bani, pentru a-și acoperi costurile. Numai că în România nu funcționează nici modelele plătite, nici cele în care, prin trafic, poți genera reclamă, și deci bani. Pot funcționa în cazul platformelor foarte comerciale, dar noi suntem o dublă nișă –oferim doar cinema (fără alt tip de conținut video comercial), și, mai mult, doar cinema românesc. Iată de ce, oricât efort de marketing și conținut de calitate punem pe platformă, nu vom reuși să generăm suficient trafic niciodată.

BG : Atunci cine sprijină proiectul Cinepub?

LG : În general nu ne ajută nimeni. E o întreprindere curajoasă, care trebuie să poată sta pe propriile picioare. Avem un contract de parteneriat cu Google, în sensul că folosim un sistem bazat pe niște platforme, tooluri, de analiză, monitorizare, pentru a ști în timp real câți oameni se uită la filmele noastre, de unde și ce îi interesează. Ne subordonăm unor reguli pe care Google le impune, referitor la conținut, la copyright. Nu în ultimul rând, putem face o muncă de salubrizare și parteneriatul cu Google ne permite, dacă autorul filmului o cere, să îi scoatem copiile piratate de pe net. Sigur, în țările unde ajunge mâna legii europene. Dar Youtube poate fi curățat și acesta este canalul principal unde se văd aceste filme.

Cinepub e așadar născut din pasiune, este un proiect CSR al GAV, nu are un obiectiv comercial primordial și în asta stă succesul lui, de asta oamenii vin, pentru că e un site generos, unde nu agresăm cu bannere sau reclame. Am început însă să producem content asociat. De aici ideea cu ICAR (Istoria Alternativă a Cinemaului Românesc, o serie de web video-uri produse pentru Scena 9, hotspot cultural al BRD), pentru a difuza content pe care un posibil finanțator să ni-l plătească, iar micul beneficiu rezultat să îl investim în marketing și promovare. Nu avem costuri de achiziție de filme, dar sunt costuri tehnice, administrative.

BG : Cum a evoluat site-ul de la lansarea lui, exact acum un an ?

LG : În termeni statistici, avem aproape cinci milioane de minute vizualizate, cu o medie de 4-5.000 spectatori la fiecare premieră, care are loc săptămânal și circa 100.000 de vizitatori pe platforma cinepub.ro. În weekend putem avea 2-3000 de spectatori și ajungem la 4-5000 pe toată săptămâna. Filmul nu dispare de pe platformă după premieră, e mai puțin promovat după lansare. În momentul acesta avem filme care au depășit în total 10-12.000 de spectatori, mai ales filmele a căror premieră a avut loc în decembrie și ianuarie, când am investit mai mult în publicitate. Baza de spectatori a crescut de la lansare până acum, Cinepub fiind lansat în februarie 2015.

”Moromeții” și ”Vulpe vânător”, ambele filme de Stere Gulea, ”Tatăl fantomă” (pe care l-am programat de Crăciun, nu fiindcă e semnat de Lucian Georgescu, ci fiindcă e printre puținele filme românești mai light; ”Bună, ce faci?” al lui Alex Maftei a fost opțiunea de Paște), ”Iacob” sau ”Cursa”, ale lui Mircea Daneliuc, au ajuns în doar o lună la peste 10.000 de spectatori.

Site-ul are în fiecare joi o premieră și e foarte greu să menții ritmul acesta. Nu a fost simplu să conving producătorii sau cineaștii să ne dea gratuit producțiile lor dar pot să spun că am ajuns la stadiul la care nu mai cerem conținutul, ci ne este dat. Suntem sunați de regizori care vor să intre pe cinepub.ro cu filmele lor.

cinepub

BG : Cine este publicul Cinepub ?

LG : Publicul nostru vine din toate părțile lumii, multe din filmele pe care le dăm sunt cu drepturi internaționale, mai ales scurtmetrajele sunt subtitrate în engleză. Publicul din afară (probabil mai ales români, dar nu numai ) vine în primul rând din Marea Britanie, Germania, țările nordice urcă în mod interesant în clasament, Olanda.  Italia și Spania, unde sunt mari comunități de români, sunt în urma Angliei, fiind profile de educație diferite. Dar nu înseamnă că Cinepub ar fi un canal exclusivist, am întâlnit oameni foarte simpli care spuneau că se uită la Moromeții ca să-și amintească de tatăl lor sau că au văzut de cinci ori Cursa, ca să-și amintească de tinerețe. Cinema-ul contribuie la această emoție, la descoperirea lumii trecute sau prezente.  Există o creștere semnificativă recent și credem totodată într-un nivel cultural pe care Cinepub îl poate ridica, chiar la cei la care nu ne-am fi gândit.

BG : Cum se face că funcționează modelul, de ce este Cinepub atractiv pentru cineaști  ?

LG : Cinepub funcționează pentru că este un hub, un loc care adună spectatori. Un mare cinematograf. Și noi ducem lipsă de cinematografe pentru filmele noastre. Cineaștii s-au convins că noi facem efort curatorial, încărcăm fișierele cum trebuie, există o casetă tehnică. Nu suntem site de critică, ranking-ul este dat automat din numărul de vizualizări și e democratic. Mie poate să- mi placă un film, ție nu, până la urmă este o chestiune privată, ne place și înțelegem ce este pe gustul nostru. Deci e un hub , care, dincolo de efortul curatorial, face marketing pentru filme – atât cât poate. Exact lucrul pe care nu-l fac decât producătorii autohtoni la lansarea unui film, cu resurse foarte limitate. Fiind vorba de online, noi creștem de la o zi la alta și atragem de la o zi la alta din ce în ce mai mulți spectatori, iată de ce site-ul a devenit un mare cinematograf online unde ”se dă” doar film românesc. Este Cinematograful filmului românesc.

BG : Au existat și regizori sau producători care au refuzat să ofere filmele  ?

LG : Nu ne-a refuzat niciun regizor. Ne-au refuzat un producător, precum și un distribuitor care deține toate filmele lui Corneliu Porumboiu, de exemplu. Refuzul distribuitorului, în contextul în care filmele respective oricum circulau liber, în regim pirat însă, spune un lucru foarte important – că nu îi pasă, de fapt! Filmul, în mâinile acestor oameni e un obiect, singurii cărora le pasă cu adevărat sunt regizorii. Ei înțeleg, seniori ca Gulea sau Daneliuc sau tineri-vedetă care au luat premii mari, precum Cristi Puiu, Adrian Sitaru, Călin Netzer ș.a.m.d sau cineaști și producători importanți ca Vivi Drăgan Vasile, Ada Solomon, Anca Puiu, Tudor Giurgiu – pentru a menționa doar cîțiva dintre ei – își dau seama de necesitatea ca filmul să fie văzut de public așa cum trebuie și când vrea. Argumentul cu care am convins alți regizori dificili (să nu crezi că e ușor să îl convingi pe Stere Gulea sau Mircea Daneliuc) a fost foarte clar –”hai să ne uităm pe net, câte copii găsim ?”. Noi însă punem filmul în valoare, de pildă, am făcut un eveniment la Teatrul Act pentru Moromeții, un spectacol și o dezbatere cu întreaga echipă a Moromeților, Luminița Gheorghiu, Stere Gulea,Vivi Drăgan Vasile, Victor Rebengiuc.

În momentul acesta nu refuzurile mă îngrijorează, Cinepub e un loc foarte generos. Breasla de cineaști e foarte orgolioasă, cu atât mai mult la noi, dar aici e loc pentru noi toți. La început unii se uitau ciudat la mine, dar acum înțeleg valoarea și rostul proiectului, îmi spun că sunt fericiți că le vede lumea filmul. E un proiect altruist, nu doar generos.

BG : Cum se face selecția filmelor care sunt invitate pe Cinepub,  dacă există o selecție ?

LG : Avem minime criterii de calitate, punem conținut interesant, necunoscut, pe lângă filmele mari ale producătorilor sau regizorilor importanți. În cazul celor necunoscuți, filmele să fie interesante, viziuni personale, nu o cacofonie vizuală, este așadar doar un filtru primar. Cinepub nu e o instanță de selecție, dar nu punem gunoaie, desigur. Suntem generoși în selecție, pentru că nu există un public, ci publicuri.

BG : Sunt și filme vechi și noi în egală măsură ?

LG : Aici e o problemă. Ne bazăm pe un parteneriat cu Google, avem niște contracte clare cu cei care dețin drepturile și ne dorim filme din toate timpurile. Dar la filmele vechi fie e o problemă a drepturilor și conflictelor în deținerea lor, fie sunt copii care nu sunt digitalizate. Iată de ce următorul pas al Cinepub este în direcția digitalizării filmului de arhivă și suntem în discuții cu Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică, poate și cu Arhiva Națională de Film, pentru digitalizarea filmelor vechi din anii 60-70-80-90. Cinepub va încerca să dea publicului niște filme pe care nu le poți găsi în altă parte, nici pe You Tube în acest moment.

Cinepub e o școală, o instituție publică, dar cu buget privat. Facem o muncă de arhivare , ordonare, punere în lumină. Dar e o instituție cuminte și modestă, în sensul că nu ne asumăm niciun merit, nu hărțuim spectatorii și de aceea oamenii vin cu drag și pasiune. În plus, vreau ca Cinepub să devină și proiect educațional în cinema. Filmul poate fi folosit în școli ca sursă de documentare pentru studiul anumitelor domenii –schimbările sociale din România ultimilor 20 ani, de pildă.

Pe Cinepub.ro sunt disponibile în mod legal zeci de lungmetraje, scurtmetraje, documentare și filme de animație. În curând filmele lui Cristi Puiu vor fi disponibile pe site, iar 2016 este anul Mircea Daneliuc.

Written By
More from Iulia Stancu

Povești de la castel (II)

În realitatea turistică de azi, există cazuri fericite în care castelele sunt...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *