Stilul bărbatului contemporan -6 tipuri

Cary Grant-pixabay

Stilul clasic masculin este din nou la modă. Media au înțeles acest lucru foarte bine, dacă luăm în considerare numărul din ce în ce mai mare de articole care se publică zilnic pe această temă. Totuși, în ciuda atenției care i se acordă, fenomenul în sine este încă destul de greu de observat…Uitați-vă pe străzi – rareori vezi un bărbat bine îmbrăcat (după standardele noastre, cel puțin). Aceste străzi sunt încă pline de bărbați de toate generațiile îmbrăcați în stilul numit street-casual-sport.

Desigur, din când în când, mai des în ultimii ani, descoperi câte o batistă la buzunarul din piept, asortată cu bun gust, sau câte o cravată de mătase, înnodată cum trebuie. Ai putea fi, de asemenea, surprins, de o „croială napoletană” (mai lejeră, n.n.), un rever mai viclean sau o nuanță subtilă a unei perechi de pantofi construiți după regulile artei.

Totuși această tendință, deși discretă, e foarte reală. Cel mai suprinzător este că cei ce o răspândesc în primul rând sunt bărbați relativ tineri (sub 40 de ani) sau chiar foarte tineri (sub 25) care au dobândit din diferite surse (inclusiv Parisian Gentleman) o educație și o inspirație necesare pentru a susține noile lor valori. Valori pe care tații nu au reușit să le transmită, fiind prea ocupați în anii 60 să respingă stilul clasic al proprilor tați. E interesant, de asemenea, să notăm că atunci când acești tineri vorbesc despre eleganță, ei tind să facă referire la bunici, nu la tații lor.

Interesul pentru lucruri bine făcute revine spectaculos și este aspectul definitoriu al acestei întoarceri la stilul masculin. Există fără doar și poate o sete de educație. Cunoașterea gesturilor unui artizan, a metodelor, istoriei și tradiției sale este la fel de căutată precum creațiile lui în sine. Oamenii sunt însetați de sfaturi despre cum să se îmbrace, dar și despre maniere și relații interpersonale.

Ceea ce ne face să ne întrebăm: Am cedat, în sfârșit, sub forța marilor grupuri din lux, lăudându-le bunurile (mult prea) scumpe, cu pretextul că au fost create de artizani amabili, cu gesturi frumoase? Sau, în calitate de nouă generație de pasionați de stil masculin, am forțat industria luxului să se adapteze standardelor noastre? Oul sau găina?

Răspunsul, dacă există, ar fi foarte complex, mai ales când adaugi un nou element în ecuație, și anume furtuna Mad Men/Boardwalk Empire și uraganul Gatsby, deși versiunea lui Luhrmann e departe de a fi lăudată unanim, de vreme ce mulți au văzut- o ca pe o expunere vulgară de opulență…Înainte, atunci când la TV apăreau bărbați bine îmbrăcați, aceștia erau subiectul discuțiilor dintre femei. Acum, iar acest lucru este complet nou, și bărbaților le place să analizeze în amănunt, în conversații aprinse, ținutele și frizurile lui Don Draper și ale celor ca el.

Cât despre prietenii noștri din departamentele de marketing, tradiția și valorile (cuvinte pe cât de complexe și cuprinzătoare, pe atât de goale) sunt noile cuvinte magice. Azi, orice companie din domeniu, indiferent de mărime, are nevoie de TRADIȚIE și VALORI! Așa că toată lumea se repede asupra dulapurilor și sertarelor ca să găsească o așa-zisă dovadă (cât mai veche posibil) a înființării firmei, adesea jonglând periculos cu unchi obscuri care au avut o oarecare tangență cu acel comerț timp de două săptămâni pe la 1860. Și așa se naște „tradiția” casei.

Așadar cine este ținta acestor sloganuri din care se scurg cuvinte ca tradiție și know-how? Și cine sunt acei bărbați care caută stilul și calitatea pe care reclamele tind să le pună fără discriminare în același coș? Cine sunt noii bărbați eleganți, gentlemanii moderni? Cine sunt acei ciudați care știu să înnoade cravate, acei fantici ai spalla di camicia (termen ce se referă la croitoria napoletană, n.n.) ? Cum putem clasifica o populație atât de complexă și variată și așeza în acele segmente micuțe de marketing pe care voi, prieteni din marketing, le venerați precum o Biblie? Credeți că Brummel (inventatorul costumului modern, n.n) poate sta lângă Cary Grant, iar Jean Cocteau, lângă Gianni Agnelli? Serios?

Așadar iată o claisficare sumară, în atenția departamentelor de marketing din toată lumea. Nu o să vă lăsăm niciodată să rămâneți fără arhetipuri. Rezistați pe poziții!

 

NOSTALGICII

Le-am putea spune și neo-dandy. Cu mustață, pince-nez, briantină în păr, gulere tari, merg acompaniați de bastoane cu cap de animal. Aceasta e una din ideile fals-bune ale marketing-ului, unele mărci folosind în exces aceste mustăți în reclamele lor. Ele sunt asociate în mod greșit, aș adăuga, revenirii stilului masculin. De ce? Acești excentrici adorabili și retrograzi, anacronici din propria alegere și mizantropi, au existat dintotdeauna. Dar cum stilul clasic masculin este pe val din nou, media are o satisfacție din a pune sub reflector acești exhibiționiști inofensivi și obiceiurile lor din altă lume. Ca un absolut contraexemplu al eleganței discrete a lui Brummell, acești domni trăiesc la început de secol XX și acolo vor să rămână –considerându-se din toată inima moștenitori ai aristocraților și dandies din anii 20.

Modul în care nostalgicii critică modernitatea e în sine agreabil, dar nu are mai nimic de-a face cu viziunea despre eleganță pe care vrem să o apărăm în aceste pagini, deși uneori suntem parțial de acord cu filosofia lor „am văzut viitorul și nu mă atrage”.

 

CONSERVATORII ANARHIȘTI

Cu uimitorul Gustav Temple în frunte, editor al « The Chap », publicația anti-modernitate care propovăduiește o revoluție a tweedului, această a doua categorie de indivizi bizari dopați cu tutun din pipe și țesături grele, este în trend în lumea vorbitoare de engleză. Acțiunea amuzantă și spectaculoasă a acestor domni inspirați de Peter Cook, Monty Python, dadaism și situaționiști, mai ales împotriva prezenței Abercrombie & Fitch pe Savile Row, reprezintă o sursă de inspirație extrem de interesantă. Manifestul lor pledează pentru întoarcerea la o formă de « dandyism popular », constituită din alcool fin, stofe grozave și bune maniere. Această mișcare a dat naștere unor hoarde de domni care și-ar da viața apărând pălăriile Borsalino și costumele la două rânduri.

 

SAVILE ROW ȘI HOLLYWOOD : ADEPȚII LUI ASTAIRE-COOPER-GRANT

Ca una din sursele principale de inspirație pentru milioane de domni, acest trio magic nu a beneficiat niciodată de atâtea laude cât în ultimii ani. Trio-ul elegant (și aparent nemuritor) Astaire-Cooper-Grant a revenit în mare forță la modă, ca imagine a renașterii sartoriale. Este un simptom al saltului peste generații și aruncă o nouă lumină asupra subiectului, întinerind figura bunicului, care devine din nou o sursă binevoitoare de inspirație pentru noua generație.

Pe site-uri sau în cărți, toată lumea pare să le cânte osanale (adesea meritate) eleganței erudite a lui Fred Astaire, simplității lui Cary Grant și nonșalanței dezarmante lui Gary Cooper. Probabil acestei noi popularități a trio-ului îi datorăm faptul că reverele au început să se mărească din nou (în sfârșit), talia pantalonilor se ridică și sacoul cu două rânduri de nasturi revine în forță. Trio-ul Astaire-Cooper-Grant reprezintă un nou val în revoluția stilistică, un val pe care multe case de modă fac surf și au dreptul să facă asta, de la Savile Row (și alte case din Marea Britanie) la americani. Acest val este probabil una dintre cele mai mari oportunități de marketing pentru următoarea decadă.

 

GENERAȚIA SPONTANĂ DE MAD MEN ȘI FANI AI BOARDWALK EMPIRE

Ar fi o mare greșeală să negăm importanța impactului pe care l-au avut seriale ca Mad Men sau Boardwalk Empire (Imperiul din Atlantic City) asupra stilului masculin. Don Draper și prietenii lui au avut și au influență clară asupra clienților posibili, ca și asupra stiliștilor din producători de ready to wear de toate mărimile.

Milioane de bărbați se inspiră din costumele de la începutul anilor 60: strânse pe corp, înfrumusețate cu batiste perfect îndoite la piept. Alții își încearcă norocul în universul mai complex al costumului de gangster din anii 20, din „festivalul” Boardwalk.

Toate aceste super-producții sunt o sursă plăcută de inspirație și sunt relativ atemporale, ceea ce advertiserii înțeleg destul de bine.

 

BRIGADA CORECTITUDINII

Adunați pe tărâmul unor forumuri precum cunoscutul Style Forum, acești furnizori de dogme ale stilului ce constau într-o serie de „așa da” și „așa nu” (din care majoritatea provin din Dressing the Man, de Allan Flusser) joacă un rol important pentru că pot fi provocatori, captivanți, dar și deranjanți.

Unii își petrec timpul pe bloguri sau Tumblr, disecând neobosiți și judecând corectitudinea ținutei celorlalți sau angajându-se în războaie pe marginea alegerii unor materiale și linii. În sânul lor este o comunitate de oameni pasionați, uneori extremiști și puțin încrezuți, care se pot dovedi foarte părtinitori și categorici când vine vorba de a lăuda sau desființa o casă de modă.

Totuși un grup de lideri rămân o adevărată forță în cadrul revoluției despre care ne place să scriem pe PG și sunt o sursă formidabilă de educație pentru domnii vorbitori de engleză care știe să se orienteze în miile de discuții și poze.

 

BANDA DE SPREZZATURA ITALIENI DE LA PITTI UOMO

Pitti Uomo, reuniunea semi-anuală a specialiștilor din industrie, a devenit de câțiva ani un teatru (și nu e o metaforă) al plimbărilor flamboaiante, regizate atent de câteva nume mari din blogosferă, care folosesc acest eveniment ca o scenă unde își pot face un nume –ei și casele pe care le reprezintă.

Exercițiu în întregime italian, în care domnește exuberanța transalpină, deși uneori în mod excesiv, dar întotdeauna cu acea libertate fantastică a tonului și acel fler al seducției fără de care lumea stilului masculin nu ar fi la fel de interesantă cum e azi. Forza Italia. Un loc ideal pentru interacțiuni, poate pentru încă câțiva ani…înainte ca parada să devină o parodie.

 

Desigur, am fi putut adăuga listei fanii noului casual-chic sau dependentul de bespoke, care devine din ce în ce mai numeros.

Ca să fiu sincer și cu riscul de a dezamăgi prietenii din marketing, bărbații din noua generație de pasionați de stil sunt mult prea diverși pentru a fi încadrați doar în câteva categorii. În plus, gustul lor e din ce în ce mai ferm și rafinat, iar educația în domeniul stilului, din ce în ce mai amplă, indiferent de vârstă sau mijloace.

Stilul clasic se adresează acum bărbaților din toate generațiile, ceea ce este o noutate absolută. Această situație complicată reprezintă un scenariu derutant pentru echipele de comunicare din industrie, mai ales într-o epocă în care bărbații sunt din ce în ce mai educați și astfel mai preocupați de calitatea produsului decât de numele mărcii. Dar nu putem decât să ne bucurăm de această „maturizare sartorială”, pentru că suntem martori și actori într-o tendință ale cărei mesaje sunt probabil mult mai urgente și poate chiar mai profunde decât însuși subiectul frivol al bărbatului bine îmbrăcat.

Traducere a articolului apărut în original aici

Sursă foto: pixabay.com

Written By
More from Hugo Jacomet

Stilul masculin: sfaturi pentru începători (II)

Primii pași în lumea stilului masculin sunt adesea cei mai fascinanți și...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *