Arome pe măsură -Ghid de parfum masculin II

parfum

O creatoare de arome şi consultant în branding multisenzorial (arome, gusturi, sunet, gusturi, texturi pentru ambient) explică pentru Bucharest Gentleman ce presupune parfumeria „pe măsură” şi organică.

Pentru a crea parfumuri personalizate e nevoie de o bună cunoaştere şi înţelegere a omului, sub toate aspectele sale: nevoi de seducţie şi unicitate, nevoi mai profunde ce ţin de eliberarea stărilor anxioase, a durerii fizice sau a celei sufleteşti sau de îndepărtare a unor traume fizice sau psihice profunde. Se poate spune astfel că parfumul natural are rol terapeutic, de reglare a echilibrului psihic, hormonal şi mental.

Probabil că nu întâmplător, Raluca Vasile, creator de arome din 2013 şi singurul parfumier român certificat new luxury code în UK, Grasse şi Milano, a observat că cele mai dese solicitări în cazul parfumeriei pe măsură sunt legate de “trezirea iubirii de noi”, cum îi place ei să-i spună, cerere ce-şi are originea în lipsa afecţiunii, o adevărată maladie a timpurilor moderne. Iubirea, ca stare de echilibru general, are darul de a ne face mai încrezători, mai frumoşi şi mai seducători, iar parfumul are rolul lui unic şi definitoriu în crearea acestui sentiment.

În ceea ce priveşte parfumul unui bărbat, personalitatea, stilul de viaţă şi ocazia sunt cele care dictează direcţia olfactivă. Scent designer-ul explică: “Orice bărbat ar trebui să aibă minim 2 parfumuri curente: unul de zi cu zi pentru business, în note fresh, neutre sau uşor condimentate sau lemnoase”, şi unul de seară pentru ocazii speciale, dineuri, întâlniri de protocol, care de obicei este mai tare şi îi pune în evidenţă mai bine personalitatea. Acesta din urmă trebuie să aibă note speciale de piele, tabac, vetiver, lemn de oud sau tămâie. Eu aş mai recomanda şi un a treilea parfum, pentru timp liber şi călătorii, un parfum creativ, pentru o stare de bine, lejer şi condimentat, cu note fresh, de piper roz afrodisiac, mandarin verde sau ghimbir.

La un nivel mai prozaic, în crearea unui parfum pe măsură trebuie luat în calcul chiar şi tipul alimentaţiei clientului: „pentru cei cu o alimentaţie preponderent proteică şi un PH mai acid, este recomandat să folosească parfumuri fresh, nu foarte volatile. Pentru vegani este mai simplu, mirosul parfumului din sticlă nu va fi alterat de contactul cu pielea prea mult. Astfel, ei îşi pot alege parfumurile în funcţie de tipul de stilul de viaţă, în general parfumuri fresh, diafane sau condimentate”, conchide parfumierul.

Raluca este autoarea conceptului Your Personal Aroma- A Self Discovery, lansat în 2015 şi nominalizat în acelaşi an pentru creaţie la A’ Design Award Milano. Acesta s-a materializat într-o gamă de parfumuri organice pentru 8 tipuri de personalităţi olfactive feminine şi 8 masculine, documentate de ea în parfumeria tradiţională şi aduse în prezent. Fiecare tip de personalitate are o dominantă olfactivă în notele de vârf, care se îmbină într-o chimie unică a esenţelor rare organice. Clienţii pot avea şi varianta unicat a parfumului personalizat, pornind de la un formular olfactiv de descoperire ce conţine aromele care i-au marcat din copilărie până în prezent, dar şi pe cele la care aspiră. Astfel, fiecare îşi poate alege instinctiv aromele preferate ce vor fi reunite şi armonizate într-un parfum unic. În plus, va fi vorba despre arome naturale, deoarece Raluca lucrează după metodă creaţiei parfumurilor tradiționale de la Grasse şi după metode arhetipale din parfumeria orientală, asiatică şi africană, folosind esenţe organice şi absoluturi rare. Ea a studiat la Londra şi călătoreşte mult pentru a se inspira. Anul acesta, pentru a crea un parfum decadent la care visează de o viaţă, va merge într-o „călătorie de explorare în tărâmul numit paradisul începutului şi sfârşitului de lume, pentru a descoperi acele arome naturale care să definitiveze formula”.

Arome à la carte

parfum oudiliciousPentru crearea unui parfum se iau în calcul mai mulți factori. Se știe, de pildă, că în sezonul rece se poartă aromele de tip cypre (lemne dulci) pentru domni, în timp ce sezonul cald e potrivit parfumurilor fresh, florale, citrice şi uşor condimentate. Dincolo de aceasta, aromele-vedetă ale lui 2016, potrivit IPF (Internaţional Perfume Foundation) sau IFF (Internaţional Fragrance Foundation) sunt fresh, fructate, uşor mentolate, cu tente de peppermint, mandarin verde şi note uşor metalice. Noutățile în tendințe ar fi mandarinul verde, peppermintul, rodia şi pruna afumată.

“Tendinţele în parfumerie sunt date de parfumierii organici. Pentru că ei experimentează esenţe noi, rare şi acorduri noi, există această libertate creativă care-i stimulează”, explică Raluca Vasile. Aşa apar de exemplu şi ediţiile limitate ale parfumurilor comerciale, copii după acorduri testate la nivel de nişă, fie de parfumierii testeri ai marilor case olfactive, fie de parfumieri independenţi organici. Desigur că în zona parfumeriei organice sunt numai ediţii limitate, pentru că esenţele sunt rare, scumpe şi în eşantioane mici.

Bărbaţii optează pentru note neutre, în general, acvatice mai degrabă, dar şi cele cu note tari cypre, de piele, santal, tămâie, tabac, tonka sau vanilie, piper roz, şofran, guaiac sau cumarină. Atunci când îşi aleg un parfum, bărbaţii îşi doresc, de fapt, să îşi activeze masculinitatea. De aceea nu sunt puţini cei care solicită parfumuri cu feromoni (hormonii atractei sexuale), susține parfumierul. Aceştia sunt de fapt aceste esenţe natural de mai sus, sau combinaţii între ele, şi au o încărcătură spirituală şi o vibraţie crescută, ceea ce, în chimie cu ph-ul uman, crește vibraţia şi energia sexuală.

Recomandările parfumierului pentru fiecare dintre cele 8 tipuri documentate de personalitate olfactivă:

Personalitatea romantică- Trandafir, Liliac, Bujor

Personalitatea seducătoare- Iasomie, Tuberoze

Personalitatea rebelă- Frezie, Iris, Crin

Personalitatea copilăroasă- Cireş, Ghimbir, Santal, Scorţişoară

Personalitatea cerebrală – Magnolie, Aqua Marine, Mandarin Verde, Piper roz, Ambră

Personalitatea artistică-Violete, Lavandă, Piele, Tabac

Personalitatea sofisticată- Frangipani, Osmanthus, Litsea Cubeba, Lemongrass

Personalitatea desăvârşită mama/tată – Lăcrămioare, Pepene galben, Caisă, Muşeţel, Mosc

Parfumul organic

Reperul pentru un parfum cu adevărat natural este pelicula de ulei, absolutul de parfum, pe care acestea o formează, aspectul uşor tulbure la agitarea de dinainte de folosirea direct pe piele, şi, bineînţeles, mirosul tare, special şi diferit, de esenţă naturală persistent, cu o concentraţie de la 20% până la 50% în cazul parfumurilor uleioase non-acoolice (faţă de 1% al celor din comerţ).

Mulţi dintre cei care aplelează la serviciile unui parfumier sunt dezamăgiţi de parfumurile obişnuite din comerţ- nu durează pe piele, sunt sintetice, conţin formule chimice ce imită naturalul, se evaporă rapid, nu se simt confortabil când le poartă, au stări de anxietate etc. Esenţele naturale au molecule complexe, pe când cele sintetice sunt o singură moleculă, de aceea persistă puţin şi există diferenţele de miros între cel de pe piele şi cel mirosit din sticlă.

Un alt avantaj ar fi că un parfum potrivit tipului de personalitate şi în acord cu ph-ul pielii ar trebui să reziste minim 5-6 ore pe piele. În cazul unei concentraţii mari, persistenţa se poate păstra până la 3 zile. „Un parfum natural care ţi se potriveşte îţi va plăcea de la primul puf pe piele, iniţial îţi va da o stare de bine, apoi în timp de opt ore, îi poţi valida persistenţa şi chimia cu pielea”, spune Vasile.

„Pe piaţa din România există cerere foarte mare pentru parfumuri naturale şi ele sunt practic inexistente. Parfumierii organici sunt atât de rari şi de elitiști şi vând de obicei în ţările lor sau în ţări cu o bogată cultură şi tradiţie pentru creaţia de parfum. Parfumurile organice se găsesc cel mai adesea în boutiqurile minimaliste din Sudul Franţei, Sudul Spaniei, suburbiile Londrei sau ale New York-ului, în Milano sau în Asia. Calitatea şi raritatea esenţelor primează în faţă ambalajului sofisticat şi a bugetelor mari de marketing ce se investesc în cazul parfumurilor de masă, sau chiar a celor de nişă. Parfumurile organice sunt nişa nişelor. Dar aşa ai posibilitatea de a crea acorduri şi de a te “juca” cu esenţe fabuloase, fiind un privilegiu atât pentru parfumier, cât şi pentru client, iar senzaţia de ansamblu este o stare de bine şi o plăcere nemărginită”, povesteşte parfumierul.

Preţurile pentru parfumurile naturale pot începe de la 300 de euro, mai ales în varianta custom. În varianta de colecţie preţurile sunt mai accesibile, un parfum esenţă artistic de 50ml în sticlă unicat, pictată , gravată şi cu multe detalii personale ajunge la 600 de lei.

More from Maria Comandasu

Aroma metalului încins -Ghid de parfumuri masculine (I)

Așa cum se spune despre o fotografie că valorează cât 1000 de...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *