Artiști români care cuceresc colecționarii (1)

Razvan Boar, The Amateur, 2014, oil and spray paint on canvas, 38 x 29 in (96.5 x 73.5 cm)

Artiștii români contemporani sunt din ce în ce mai prezenți în cele mai mari colecţii private din lume, dar și în muzee renumite. Cu toate acestea, ei rămân adesea prea puțin cunoscuți în România (cu excepția cazurilor când sumele cu care lucrările lor sunt tranzacționate cuprind 7 cifre –așa cum s-a întâmplat cu o lucrare de Adrian Ghenie). Începem așadar o serie de articole care să-i prezinte publicului român.

„Din ce în ce mai mulţi artişti români sunt promovaţi internaţional fără ca în România să fie cunoscuţi”, observă și Roxana Vâlcu, fondatoare Art Advisers. „Acum 4-5 ani, o persoană din boardul Museum of Contemporary Art (MOCA) din Los Angeles îmi spunea că tocmai aprobaseră achiziţia unor lucrări ale unui artist român, Alex Miruțiu, de care nici nu auzisem”. Între timp ea a descoperit multe alte nume cunoscute în străinătate: Victor Man, Mircea Suciu, Răzvan Boar (în fotografie,  lucrarea intitulată „The Amateur”), Ciprian Mureșan, Şerban Savu, Maxim Liulca, Andra Ursuța. Aceștia fac parte din generații diferite, au stiluri diferite (nici măcar nu fac toți pictură) și nu sunt uniți decât de succesul lor internațional.

Consilierul a avut în mai multe rânduri astfel de surprize înainte de a se decide să se specializeze în acest tip de artiști. A călătorit mult pentru documentare sau alături de clienți, mai ales în perioada marilor târguri, când colecţionarii din oraşele respective organizează pentru anumiți invitaţi open houses, unde se pot admira achizițiile lor din ultima vreme. De pildă, povestește Roxana Vâlcu, la o astfel de open house a celebrului colecționar Michael Hort din New York (unul dintre primii 100 de colecţionari de artă din lume) a descoperit un perete cu lucrări mici ca dimensiuni, semnate de artiști precum Victor Man, Adrian Ghenie, Șerban Savu, Mircea Suciu. „În fiecare an, Michael Hort și soția sa dedică un etaj unui artist tânăr pe care îl promovează. Acum 3-4 ani ei l-au promovat pe Mircea Suciu, de pildă”.

În astfel de case de colecționari, operele de artă ocupă pereți inclusiv în baie sau bucătărie, fără ca acest lucru să fie considerat o „blasfemie”. Astfel, o lucrare de Ghenie poate fi întâlnită chiar lângă măsuța de machiaj a doamnei. Și nu doar marile reședințe de șase etaje, cum este cea a familiei Hort, sunt pline – dimensiunile mici ale casei nu îi împiedică pe colecționari să umple pereții cu tablouri. „Anul trecut am mai fost la un colecţionar tânăr, care are un apartament mic, dar plin de tablouri, printre care lucrări de Răzvan Boar. E minunat să vezi români în casele marilor colecţionari”, povestește consilierul de artă.

Și unii colecţionari români se îndreaptă către artiști români tranzacționați internaţional, din mândrie naţională, dar nu numai. „Anul trecut am fost la Art Basel cu un client şi am constatat că a cumpărat numai artişti români, deşi nu îşi propusese acest lucru şi numai de la galerii străine. Ele nu sunt mai accesibile, ba chiar cumpărătorul a trebuit să plătească taxe de import şi TVA pentru o lucrare a unui român de la o galerie din New York, deoarece aceasta plecase de la Cluj în SUA, apoi la Basel, din nou la New York şi apoi la Bucureşti.”

Cum astfel de artişti lucrează foarte puţin și, cu mici excepții, sunt reprezentați de galerii străine, pentru cumpărătorii individuali care ar vrea să achiziționeze o lucrare de-a lor, o tranzacție directă este imposibilă. Așa cum arată consilierul, „faptul că ai bani nu este garanţie că poţi cumpăra o lucrare , totul trece printr-o galerie (și un dealer-consultant), mai ales că pot să nu existe lucrări disponibile și, în orice caz, trebuie <să te califici>, să treci de un anumit test. În special pentru a avea lucrări semnate de artişti established trebuie să ai o colecţie în care să se potrivească lucrarea aceea, iar galeriile nu îşi permit să îşi compromită artiştii lăsându-i să fie alăturați unor opere anonime.”

Toate acestea fac ca artiștii români să fie achiziționați mai ales de colecționari străini și să rămână necunoscuţi aici, explică Vâlcu. Acest lucru a impulsionat-o să se documenteze și să înființeze o firmă de consultanță în artă. „Mi se părea nedrept faţă de artiști, să citeşti că sunt în cele mai mari colecţii, că pe Rusu l-a cumpărat MOCA Los Angeles şi noi aici să nu ştim cine este”.

 

Pe bucharestgentleman.ro veți putea citi în curând prezentarea artiștilor români menționați în articol.

Foto: lucrare de Răzvan Boar, „The Amateur”, 2014, oil and spray paint on canvas, 38 x 29 in (96.5 x 73.5 cm) imagine oferită de Ana Cristea Gallery, New York

Written By
More from Iulia Stancu

Detaliile unui bal de altădată

Două erau detaliile esențiale de care trebuia să ții seama când erai...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *