Cum a devenit Bucureștiul orașul cu cei mai mulți cai putere -Gumball 3000

GB Casa Poporului

Bulevardul Unirii din Capitală e capitonat cu garduri de protecție și, peste ele, stau, cu gurile căscate și ochii mari, mii de bucureșteni. Un Dodge Challenger SRT Hellcat trece, la relanti, printre rândurile de oameni și un braț tatuat se ivește de pe geamul din dreapta. Mașina se oprește, oamenii aplaudă, iar șoferul accelerează brusc, lăsând în urmă țipete, cauciuc ars și mult fum. Gumball 3000 a ajuns în București.

Ediția din 2016 a raliului Gumball 3000 a început pe 1 mai, în Dublin și s-a încheiat pe 6 mai, în București, când zeci de mașini puternice și luxoase, conduse de unii dintre cei mai bogați (și mai faimoși) oameni din lume, au trecut linia de sosire de la Palatul Parlamentului. Drumul nu a fost unul lin, raliul fiind marcat de amenzi, accidente ușoare, dar și de unele dintre cele mai nebunești petreceri pe care le-a văzut continentul european.

 

De la artă pop la bolizi

 

Andy Warhol a folosit termenul ”gumball” (n.red. – bilă de gumă de mestecat) pentru a descrie modul în care populația ”mestecă” după care ”scuipă” cultura pop, asemeni unei gume de mestecat care și-a pierdut aroma. De la această paralelă a ales Maximillion Cooper, designer și fost șofer de curse, numele pentru raliul care avea să devină una dintre cele mai mari demonstrații de opulență din întreaga lume și, în același timp, una dintre cele mai importante acțiuni caritabile.

Vezi aici o Galerie foto de la Gumball la București

Povestea Gumball 3000 începe în 1999, când Cooper și-a invitat peste 50 dintre cei mai buni prieteni la o ”plimbare” zgomotoasă, de 3.000 de mile (n.red. – aproximativ 4.800 de kilometri) în jurul Europei. Taxa de participare a fost de 8.700 de dolari și raliul s-a desfășurat pe ruta Londra – Rimini – Londra. În fiecare oraș în care poposeau, șoferii organizau petreceri frecventate de vedete precum Kate Moss sau Guy Ritchie. Și, cu toate că Maximillion Cooper a refuzat să seteze timpi sau premii pentru cei care treceau linia de sosire, asta nu i-a oprit pe participanți să ia cursa în serios și să depășească limitele de viteză și, totodată, să încalce legi și să supere autoritățile.

Gumball 3000 a ajuns un fenomen global în 2001, când Johnny Knoxville (cunoscut pentru seria Jackass) a atras atenția MTV asupra evenimentului. Bucăți din cursă au fost transmise pe postul de televiziune, iar secvențele nebunești au adunat milioane de fani. De atunci, evenimentul a ajuns și în Statele Unite și nu a mai fost unul exclusiv european.

 

Casa Poporului, zguduită de motoare și difuzoare

 

Seara de șase mai a fost una zgomotoasă. În fața Casei Poporului a fost instalată o scenă, iar vocea prezentatorului răsuna peste muzica electronică și peste urletele celor câteva mii de spectatori. Motoare de sute de cai putere vuiau din toate direcțiile și, rând pe rând, participanții Gumball 3000 se strângeau în fața scenei și salutau publicul. ”România e cea mai frumoasă țară prin care am trecut” au spus majoritatea participanților opriți de prezentator. Dacă spuneau asta din politețe, nu vom ști niciodată, dar având în vedere că au străbătut drumul Nădlac-Sibiu-București, priveliștea împădurită s-ar putea să-i fi cucerit. ”A sosit Afrojack!” a țipat prezentatorul, iar vedeta muzicii electronice a turat motorul de la Lamborghini-ul Aventador pe care l-a condus până în România. Părinți cu copii pe umeri, puștani care nu au împlinit încă 16 ani, dar și bărbați la costum roiau dintr-o parte în alta a gardurilor pentru a vedea mașinile de sute de mii de euro. Printre Ferrari-uri, Lamborghini-uri și Porsche-uri s-au strecurat și modele sport de la Audi, Mercedes și BMW. Maximillion Cooper și Eve, soția lui și cântăreață de muzică rap, s-au afișat într-un Aston Martin Vanquish, mașină de 568 de cai putere și 300.000 de dolari. Mai scumpe la vedere au fost infamul Batmobil cu motor de Lamborghini, condus de doi prinți din Arabia Saudită, dar și mașina de Formula 1 BGF1, care au pornit din Dublin, dar care nu au fost văzute și la noi.

Sămbătă, șapte mai, publicul a avut ocazia să admire pe îndelete mașinile, iar majoritatea s-a îngrămădit la poze și selfie-uri. Muzica bubuia, în continuare, în difuzoare, însă atmosfera era mai puțin animată. Lumea comenta dotările fiecărui model, iar degetele arătătoare stăteau ațintite în aer de peste gardurile de protecție. ”Ai apucat să faci poze la toate mașinile?”, mă întreabă un băiat de până în 12 ani. Îi confirm, dând din cap, și aproape îmi smulge telefonul din mână când i-l întind pentru a-mi lăsa adresa de email. În spate, bunică îl aștepta zâmbitoare, dar grăbită, iar puștiul a plecat cu gâtul sucit.

Dintre toate mașinile aflate la expoziție, cel mai mult m-a fascinat cea mai ”bătrână” dintre ele. Un Mercedes 280SE Coupe a făcut notă discordantă cu bolizii de ultimă generație. Cu interior din piele și lemn și o vopsea neagră și lucioasă, mașina produsă între anii 1969 și 1971 era pozată și filmată din toate unghiurile, iar cei care apreciază mașinile clasice nu și-au dezlipit privirea de pe ea.

 

Niciun Gumball fără incidente

 

Raliul nu este tocmai pe placul autorităților din țările prin care trece. În fiecare an, se dau zeci de amenzi pentru încălcarea limitelor de viteză, unii șoferi rămân fără permis, iar alții chiar și fără mașini. Anul acesta, o mașină Gumpert Apollo, aparținând Muzeului Automobilului din Londra a fost prima victimă. Supercarul de 800 de cai putere a ieșit din decor și aproape a lovit un copac. Din fericire, mașina a scăpat fără daune majore, iar șoferii nu au fost răniți. În România, șoferul unui Porsche Carrera a rămas fără permis, după ce a fost prins circulând cu 191 de kilometri pe oră pe autostrada A1.

Din fericire, în afară de câteva orgolii rănite și portiere julite, Gumball 3000 2016 nu a avut parte de incidente grave. În 2007, totuși, două persoane au murit după ce mașina în care se aflau a fost lovită de una participantă la raliu.

 

Urme de cauciuc pe asfalt și de șampanie în pahare

 

Bucureștiul a fost și ultimul loc în care participanții la Gumball 3000 au petrecut. Într-un club din Capitală, cei mai bogați oameni ai lumii au dansat până dimineață pe ritmurile lui Afrojack și Eve, iar animatoarele și alcoolul le-au menținut interesul participanților. Și, ca să își spele păcatele, piloții au trebuit să plătească o taxă de înscriere de 40.000 de lire sterline, bani care au fost donați mai multor organizații caritabile.

 

 

 

 

 

 

 

More from Sebastian Teodorescu

Punctul fără întoarcere al inteligenței artificiale

„Omul este ceva ce va fi depășit. Omul este o funie legată...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *