Mozart la castel

Razvan_Popovici_credit Serban Mestecaneanu

Imaginați-vă Mozart răsunând în Castelul Corvinilor sau Bach răsunând într-o sinagogă ori într-o mănăstire. Nu sunt doar vise frumoase, ci experiențe posibile datorită unui turneu inedit, în care clădiri de patrimoniu sunt aduse în lumină de muzica clasică. Experiența echivalează cu  o călătorie în timp și se numește SoNoRo Conac (12 iunie -15 septembrie 2016). În cei patru ani, acesta a însemnat aproape 50 de concerte, timp în care a adus în atenția publicului (dar și a muzicienilor invitați) cele mai frumoase clădiri de patrimoniu din țară. Un proiect cultural cu impact nu doar asupra comunităților locale sau asupra clădirilor (pe care le promovează), ci și asupra publicului și muzicienilor înșiși. Ca în cazul Festivalului Internațional de muzică de cameră SoNoRo  de la București, principalul eveniment anual al cărui inițiator este, violistul Răzvan Popovici invită și aici unii dintre cei mai apreciaţi muzicieni din lume, precum și tinerii bursieri SoNoRo, care cunosc astfel la rândul lor o Românie elegantă și din punct de vedere arhitectural.

BG: În îmbinarea aceasta dintre muzică și arhitectură, care dintre cele două primează totuși și primește cea mai mare atenție?

R.P. Clădirile sunt primordiale. Cum multe dintre ele se găsesc în locuri izolate – lucru minunat, de altfel, atât pentru că oferă o liniște și un farmec ireale – este normal să aducem publicul acolo, doar așa putând să le reintroducem într-un circuit cultural normal. Sunt multe persoane care au realizat abia la un astfel de concert ce potențial și ce valoare au conacele. Și atunci mi-am dat seama că dorința noastră a ajuns la public – dorința  de a ajuta la repunerea pe hartă a conacelor ca centre ale respectivelor comunități. Cred, de altfel, că este singura șansă ca acele comunități să aibă ceva de spus, turistic sau cultural.

BG: Cum alegeți repertoriul concertelor?

R.P: Muzica este întotdeauna aleasă în funcţie de loc -din saloanele şi sălile de bal ale conacelor boiereşti nu lipseşte Enescu, Dvorak sau Mozart, în Castelul Corvinilor sau Castelul Teleki nu lipsesc Kodaly sau Bartók, în Biserica Neagră din Braşov, Sinagoga din Bistriţa sau Mănăstirea Curtea de Argeş nu lipseşte Bach. Iar în concertul open-air din curtea Conacului Undriște-Năsturel nu au lipsit melodii Queen şi Metallica, evident interpretate clasic. Poezia locului este extrem de importantă pentru alegerea repertoriului – unele clădiri vibrează în major, altele în minor…

BG: Dar locurile „norocoase” cum sunt alese, după ce criterii?

R.P: La fiecare început de an, cutreier prin ţară şi să vizitez locurile pe care le-am descoperit din poveşti, care mi-au fost recomadate, care m-au făcut curios. Sfătuitori mai mult decât importanţi sunt arhitectele care au cartografiat mai tot patrimoniul arhitectural al ţării (şi l-au făcut cunoscut publicului prin www.monumenteuitate.org) sau Asociaţia Pro Patrimonio şi domnul Şerban Sturdza. După ce vizitez toate propunerile,  mă asigur de locul cel mai indicat în care se poate cânta – salonul sau fosta sală de bal sunt ideale, la fel ca şi foste șure sau grajduri reconvertite, curţi interioare pline de farmec sau balcoane de poveste. Alegerea finală nu este uşoară, pentru că întotdeauna ajung mai mult de 20 de locuri pe lista scurtă. Lucrul îmbucurător este că lista scurtă de anul următor este deja jumătate plină… Al patrulea an al SoNoRo Conac se apropie de 50 de locuri și  nu a revenit niciodată în același loc, ceea ce arată extraordinara abundență arhitecturală a țării. Iar pe lista scurtă din acest an am avut 25 de locuri minunate, din care am sa selectat 14, cu o mare strângere de inimă. Dar ediția a V-a SoNoRo Conac nu le va ocoli!

domnita ralu
Conacul Domnitei Ralu

BG: Unul din locurile unde cântați anul acesta este Casa de oaspeți a Prinţului Charles de Wales. Cum s-a întâmplat să ajungeți acolo și ce veți cânta?

R.P: Am avut deosebita plăcere de a vizita Casele de Oaspeţi ale Prinţului Charles, la invitaţia Contelui Kalnoky, care este administratorul acestora. Cum simpatia a fost reciprocă, am decis rapid să aducem muzică în acel minunat loc. Din program nu vor lipsi Beethoven, Enescu şi Bartók.

BG: Dintre toate aceste locuri descoperite de-a lungul anilor, care te-a impresionat cel mai mult?

R.P: Când te apropii de Castelul Corvinilor, Biserica de la Herina sau Castelul Bran îţi stă inima în loc. Poveşti impresionante au mai toate locurile pe care le-am umplut de muzică, conace, castele, biserici sau reşedinţe urbane. Personal am fost impresionat de povestea Castelului Cantacuzino de la Buşteni, de cea a Castelului Teleki de la Gorneşti, a Conacului Petre P. Carp de la Ţibăneşti sau a Casei Boema din Cluj.

BG: Cum a început totul, de fapt, de unde a venit ideea acestui „copil” al Festivalului SoNoRo din toamnă?

R.P.: Totul a pornit de la o idee năstruşnică care a prins contur chiar înaintea unei întâlniri strategice cu echipa de CSR a BRD. Şi pe care am dus-o împreună mai departe. Evident că ataşamentul meu personal pentru patrimoniul arhitectural extraordinar al ţării a jucat un rol foarte important. Dar astfel am cunoscut şi eu România pe care o părăsisem de mic copil.

Citește mai multe despre festival și aici

Programul seriei de concerte și mai multe detalii despre SoNoRo Conac sunt disponibile pe:conac.sonoro.ro

SoNoRo Conac este unul dintre cele mai ample proiecte SoNoRo și un produs cultural complet. Planul este ca, dacă va fi găsită finanţare, să se lanseze al doilea abum foto SoNoRo Conac, realizat de  Şerban Mestecăneanu. De asemenea, noul CD oficial al Festivalului SoNoRo va fi lansat în toamnă, în cadrul ediţiei a XI-a a festivalului.

Violistul Răzvan Popovici  este iniţiatorul şi directorul Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo din Bucureşti, dar și al Festivalului Chiemgauer Musikfruhling din Traunstein, Germania și  al seriei de concerte de muzică de cameră “Pèlerinages” din München. Popovici concertează regulat în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro.

Credit foto principală: Șerban Mestecăneanu

Citește și despre muzică  și cum „pune ea sufletul la loc”

Written By
More from Iulia Stancu

Romanian artists who subdue collectors (I)

Romanian contemporary artists are increasingly present in the largest private collections all...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *