Între muzee şi tehnologie 

rocket

În gândul publicului, muzeele nu sunt asociate cu tehnologia sau inovația. Dar este tocmai ce a încercat să schimbe Museum Rocket, evenimentul dedicat muzeelor şi antreprenorilor din tehnologie.

Când muzeele vorbesc de inovaţie, este clar că sunt în căutarea de noi „teritorii”. Aceste  teritorii se referă la noile generaţii, aşa-numiţii “Millennials”( generaţia celor până în 33 de ani), din ceea ce s-a discutat la început de iunie la București. Şi cum poţi să aduci publicul tânăr mai aproape de cultură, artă şi istorie dacă nu prin tehnologia cu care este atât de familiarizat? Muzeele trebuie să inoveze, să adopte noile tehnologii, iar soluţia cea mai simplă pentru aceaste schimbări sunt startup-urile – acestea ar fi în câteva cuvinte concluziile dezbaterilor.

În era în care Google îţi oferă posibilitatea de a vizita virtual mii de muzee şi de a le analiza în detaliu aproape toate exponatele,  modalitatea tinerilor de a interacţiona cu artă şi cultura este în continuă transformare şi capătă o nouă dinamică. Astfel că muzeelor nu le rămâne decât să caute soluţii de a aduce noile generaţii mai aproape prin intermediul tehnologiei. Iar startup-urile sunt o soluţie simplă, pentru că cele două ecosisteme, cel al startup-urilor şi cel al instituţiilor culturare, se pot sprijini reciproc, susţine Don Undeen, fondatorul BoomHiFive, o platformă online care funcţionează sub formă unui spaţiu colaborativ asemănător Google Docs sau Wikipedia, dedicată unor proiecte culturale.

Undeen este, totodată, fondatorul MediaLab – departament creat în cadrul Metropolitan Museum of Art, din New York, care se ocupă cu cercetarea asupra impactului pe care noile tehnologii le pot avea asupra experienţei vizitatorilor. „Dacă ai un startup în tehnologie, să lucrezi cu muzeele este un bun început. Aceste instituţii te pot ajuta să îţi validezi cu uşurinţă produsul, în condiţiile în care poţi primi feedback constant de la vizitatori şi ai acces gratuit la toate datele adunate de instituţie, date care sunt publice”, explică Don Undeen. Dar, el mai subliniază că aceste startup-uri n-ar trebui să uite un lucru foarte important că se adresează în general către două tipuri de clienţi – muzeul şi vizitatorii lui.

Un lucru pe care se pare că două tinere franţuzoaice, participante şi ele la dezbaterea din cadrul Museum Rocket, l-au înţeles destul de bine. Camille Caubriere şi Alizee Doumerc, fondatoarele Guestviews sunt de părere că introducerea tehnologiei în muzee nu trebuie transformată într-un scop în sine, ci trebuie privită doar că un mijloc prin care poţi să inovezi. Guestviews este un startup lansat în Franţa, în 2013 şi a apartut dintr-o neovie a muzeelor, identificată de cele două tinere care aveau experienţă de lucru în acest mediu, de a aduna cât mai multe date despre vizitatori. Aplicaţia lansată de ele este de fapt un guestbook virtual, în care vizitatorii îşi pot lasă impresiile şi diferite date despre ei,care sunt adunate apoi într-o baza de date a muzeului, analizate, iar instituţia poate astfel crea un profil al vizitatorilor şi îşi poate face o strategie în funcţie de acest profil. Guestviews este prezentă până acum în peste 20 de muzee, cel mai foimos dintre ele fiind Luvru.

“Sunt atât de multe posibilităţi oferite de tehnologie pentru a aduce inovaţia în muzee. Unul dintre cele mai bune exemple sunt soluţiile VR (de realitate virtuală), dar nu numai”,mai adaugă Camille Caubriere. Însă, uneori muzeele nu se lasă foarte uşor convinse de necesitatea adoptării de soluţii digitale. Este şi cazul Rijkmuseum, din Amsterdam despre care Martijn Pronk, director al departamentului de publicaţii şi media digitală din cadrul muzeului olandez, spune că a avut nevoie de mulţi ani pentru a înţelege cât de important este ca instituţia să deschidă accesul virtual către exponatele şi proiectele instituţiei. Aşa s-a născut Rijksstudio, o platformă online unde pot fi vizionate toate cele peste 200.000 de operele de artă ale muzeului, alături de scurte descrieri informative despre fiecare în parte, de unde poţi descărca imaginile picturilor sau îţi poţi crea propriu tău colţişor de muzeu cu operele de artă preferate.

Şi, cum nu putem vorbi de tehnologie în ziua de azi dacă nu luăm în calcul şi zona de mobile, trebuie amintiți aici și cei de la Fresh Musem, prezenţi şi ei în cadrul Museum Rocket, un startup german care a creat o aplicaţie ce te ţine la curent cu tot ce vrei să afli despre muzeele pe care vrei să le vizitezi. Îţi oferă acces la o platforma de unde poţi descărca cele mai noi ghiduri audio şi video, şi, de asemenea are şi o variantă realizată special pentru copii.

La Museum Rocket au fost prezente peste 20 de startup-uri din 10 ţări şi fiecare a încercat să îşi prezinte ideile prin care tehnologia să aducă muzeele mai aproape de actual. Startupul GuestViews a câștigat premiul Museum Rocket datorită soluției digitale de cărți de oaspeți pe care a propus-o în cadrul competiției.

20 de start-up-uri europene au participat la târg cu soluții pentru a îmbunătăți și îmbogăți experiențele culturale în interiorul și exteriorul muzeelor. Ele inovează în domenii precum: realitatea augmentată, aplicații mobile, printare 3D, vânzare de bilete sau analiză audiențe. De asemenea, reprezentanți ai Tate Britain și Rijksmuseum, dar și un business angel, Kalam Ali, de la acceleratorul European Pioneers, au  oferit sfaturi și prezentat exemple de colaborare cu antreprenori.

Museum Rocket a avut prima ediție anul acesta la București și a fost organizat ca satelit al evenimentului We Are Museums, dedicat comunității culturale locale. Mai multe, aici

 

More from Bucharest Gentleman

(P) Made in RO – Târg de design românesc, ediția #8

Colecțiile noi ale designerilor români de obiect îți spun povești de Crăciun,...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *