În „raiul” antreprenoriatului

orlando_szasz_11_full

Un Business Angel este acel antreprenor care a câștigat (mult) din afacerea sa, iar acum își permite să se dedice unor proiecte bine alese, dar și pasiunilor sale. Altfel spus, a ajuns în „Raiul antreprenoriatului”. Orlando Szasz este exemplul ideal. Este  unul dintre acei antreprenori invidiați de toți pentru parcursul ideal. A intrat în afaceri în studenție și, contrar oricăror așteptări, în cu totul alt domeniu decât cel studiat (stomatologia). Mai mult, a ales, împreună cu fratele său, Roland Szasz, o piață pe care exista deja un competitor mare, dar, chiar și așa, în câțiva ani firma lor a ajuns cel mai mare producător și furnizor de echipamente de protecţia muncii de pe piaţa autohtonă.  Acum, după 20 ani, când firma Renania are cifră de afaceri de aproape 26 de milioane de euro (date pentru 2015), pe antreprenor îl găsim în postura formală de administrator și președinte al Consiliului Director, pentru că omul de afaceri s-a retras din activitatea propriu-zisă a companiei. Investește în ideile altora, în calitate de consultant de specialitate și Business Angel și, judecând după pasiunile sale, cel mai probabil îl poți întâlni în avion, pe un munte sau pe un circuit de Formula 1. De altfel, îi este greu să-și imagineze un bun om de afaceri care să nu aibă nicio pasiune.

 

BG: Ce presupune activitatea unui Business Angel, de fapt?

O.S: Calitatea de Business Angel implică armonizarea a două activități care se desfășoară în paralel. Pe de-o parte, controlul indicatorilor de performanță pentru afacerile existente, în care sunt deja implicat. Pe de altă parte, analiza și evaluarea tuturor propunerilor care vin din partea celor cu idei și potențial antreprenorial, aflați în căutarea unui partener care să ofere fie suport financiar, fie consultanță, fie un mix între cele două. Am constatat în ultima vreme o efervescență reală la capitolul propuneri venite din domeniul agricol.

BG Care ar fi proiectele (venite din partea celorlalți) în care ați crezut și care v-au dat cele mai mari satisfacții?

O.S: Unul dintre proiectele din domeniul agricol în care am investit în urmă cu doi ani. Deși a avut un start mult mai dificil decât anticipaserăm inițial, a reușit să încheie anul 2015 pe profit. Și mai important este faptul că am reușit să ieșim cu această investiție din zona de incertitudine, iar activitatea curentă se înscrie acum pe un trend promițător și constant ascendent.

B.G: Dar cele care v-au dezamăgit?

O.S: Nu prea am avut parte de dezamăgiri, foarte probabil pentru faptul că am fost foarte de atent în faza de analiză și de evaluare a propunerilor. Am refuzat destul de multe propuneri relativ bune, care erau viabile și care pe hârtie arătau foarte bine, dar care implicau un risc financiar mult prea mare din partea investitorului, în contextul în care inițiatorul ideii fie nu dispunea, fie nu dorea să își asume responsabilitatea unor garanții suplimentare.

Sper să nu-i fi dezamăgit eu prea tare pe cei care au venit către mine cu astfel de propuneri. Realitatea este că ideea în sine nu este nici pe departe cel mai important ingredient într-o asociere de succes, deși, de la distanță, impresia generală aceasta este. Motivația, profesionalismul și etica celui care trebuie să implementeze acea idee sunt decisive într-o afacere care se dorește a fi profitabilă și de perspectivă.

BG Cum  reacționați la eșec?

O.S  Așa cum dușul scoțian pare-se că ar avea efecte benefice asupra sănătății individului, la fel cred eu că eșecul este important pentru întărirea sistemului imunitar al antreprenorului. Eu văd eșecul ca pe cea mai eficientă (și uneori destul de dureroasă), modalitate de învățare accelerată și de progres.

BG Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul acum, față de cum îl vedeați la vremea începuturilor în business?

O.S: Succesul înseamnă acum (așa cum însemna și la începuturi) atingerea rezultatelor propuse într-un anume context sau într-o anume activitate. singura diferență este, probabil, aceea că acum s-a schimbat puțin dimensiunea parametrilor.

B.G. Ce trebuie să facă un lider de business care se vrea admirat, nu doar de succes?

O.S: Admirația de care se bucură un lider cred că se bazează pe un set de însușiri la care oamenii rezonează în mod natural și de care se pot simți atrași într-o manieră firească. Este vorba despre o serie de atribute și de calități intrinseci ale persoanei, care sunt predominant native și într-o mai mică măsură acumulate. Exprimat totul mult mai succint, răspunsul ar suna astfel: „cu admirația la lideri este ca în cazul talentului: trebuie să te naști cu el, pentru că altminteri nu prea poate fi învățat.”

BG Care sunt principiile după care v-ați ghidat în business?

O.S. Bun simț, respect pentru client, cumpătare, verticalitate și respectarea cuvântului dat.

B.G:  Între sport, Formula 1, orologerie și artă – în care dintre aceste pasiuni investiți cel mai mult timp și de ce?

O.S: Cu excepția sportului, care face parte din rutina de zi cu zi, în prioritizarea pasiunilor regula este că nu există reguli. Celelalte pasiuni urmează un curs  natural și atenția acordată lor variază în funcție de succesiunea evenimentelor.

B.G: Există lucruri pe care le-ați învățat din aceste pasiuni și care v-au ajutat să fiți un mai bun om de afaceri?

O.S  Alegând doar câte un singur cuvânt, care să fie definitoriu pentru fiecare dintre pasiunile menționate mai sus, avem următoarea listă scurtă: disciplină, curaj, precizie și fantezie. toate aceste elemente sunt fundamentale în  bagajul de atribute ce definesc orice om de afaceri, dacă acesta își dorește să facă performanță.

B.G: Ce loc au călătoriile în timpul liber?

O.S: Călătoriile ocupă o parte foarte importantă a timpului meu liber. Acestea mă ajută deopotrivă să mă relaxez și să-mi încarc bateriile, dar sunt și o permanentă sursă de inspirație și un bun prilej de introspecție și de limpezire a ideilor și a planurilor, de care mintea de antreprenor nu scapă nici măcar în vacanță. Destinațiile preferate în România sunt cele de munte, mai ales în zonele unde natura nu a fost afectată de prezența omului.

 

Articol apărut în numărul iunie/iulie al revistei Bucharest Gentleman

Written By
More from Iulia Stancu

Revoluția muzeelor

Muzeele moderne funcționează ca un brand: în încercarea de a atrage și...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *