Mașinile legendă

chrysler-imperial

În viața fiecăruia sunt mașini care rămân speciale, fie că ne-au aparținut, fie că doar le-am dorit cu ardoare. Dar sunt și modele care  au reușit să câștige un loc nu doar în memorie, ci și  în istorie. Iată cele mai influente mașini – vehiculele care au avut cel mai mare impact asupra industriei auto.

De la mașini pentru fermieri sau vehicule gândite de lideri odioși, la cele fără șofer, există o serie de automobile care impresionează prin povestea lor. Nu doar pentru că sunt creații tehnice deosebite, ci și pentru că au influențat vieți, economii întregi, ba chiar continente. De pildă, lista poate începe cu mașina care a transformat America: Ford Model T, prima mașină accesibilă publicului larg. cu roți din lemn și un motor cu patru cilindri (așezați în același bloc, caracteristică păstrată și astăzi) de 20 de cai putere, Tin Lizzie, cum mai era cunoscut Model T, a fost produs între 1908 și 1927, în peste 15 milioane de exemplare. cu un preț de pornire de numai 850 de dolari, ford Model T era o mașină simplă, de încredere, care le permitea fermierilor să se deplaseze rapid dintr-un loc în altul, iar asta a dus la transformarea Americii. După apariția Model T s-au născut și autostrăzile, benzinăriile de pe marginea drumului, dar și motelurile.

chrysler-airflow-wikiChrysler Airflow (1934) este un automobil care nu poate fi considerat un succes comercial, dar care a ajutat la dezvoltarea tuturor automobilelor moderne. Producătorii de mașini începeau să dea foarte mare atenție formelor aerodinamice: automobilele devin mai  eficiente și mai rapide, opunând mai puțină rezistență vântului. Chrysler Airflow este prima mașină care și-a dovedit aerodinamicitatea într-un tunel cu vânt, fapt care a impulsionat restul industriei să dea mai multă atenție designului din perspectivă practică. Mai mult, ea era construită din oțel tubular, material care îi reducea greutatea și îi sporea rezistența și avea și frâne hidraulice, mult mai fiabile decât cele mecanice folosite des în acea perioadă. totuși, automobilul era prea scump și designul prea futurist, așa că nu s-a vândut pe măsura așteptărilor. Chrysler Airflow a fost produs doar între 1934 și 1937.

Războiul a impulsionat, din păcate, industria auto. Mașinile de teren sunt la orice pas acum și tindem să uităm că, la origini, ele erau instrumente de armată. Primul jeep, cel care a ajuns să influențeze și vehiculele comerciale este Willys MB (1941) și are o istorie interesantă. Americanii aveau nevoie de un autovehicul capabil să le transporte trupele, să cântărească 250 de kilograme și să aibă tracțiune integrală. compania American Bantam a fost aleasă să gândească acest vehicul și a făcut designul. cu toate astea, Bantam nu avea bani suficienți pentru a o pune imediat în producție, iar armata a dat schițele originale către Ford și Willys să își încerce norocul cu ele. Până când cele trei companii și-au finalizat mașinile, începuse războiul și a fost aprobată producția pentru toate cele trei modele. Astfel, au apărut Willys MA (Military Model A), Ford GP și Bantam Brc 40. totuși, în iulie 1941, Departamentul de război al SUA a decis că are nevoie de un standard, așa că willys a câștigat contractul (soldații erau foarte mulțumiți de motorul de pe MA) și a făcut 16.000 de vehicule MB (Military Model B), care împrumutau elemente și de la Brc 40 și de la GP. willys MB a fost primul jeep, iar modelele pentru publicul larg au apărut în 1945.

volkswagen_beetle-wikiDar ceva mai înainte se năștea altă legendă. Imposibil să nu știți cum arată simpatica Volkswagen Beetle, dar probabil că nu știți că a fost creată de Ferdinand Porsche la comanda lui hitler. „Mașina poporului” a pus o nouă generație pe roți, reușind ce reușise și modelul t cu câteva zeci de ani în urmă în suA. În ciuda aspectului ciudat, „Gândacul” (the Bug) era plin de inovații: avea transmisie pe spate, dar motorul era poziționat tot în spate, iar răcirea se făcea prin aer, optimizând astfel folosirea spațiului. Mai mult, suspensiile funcționau independent pentru fiecare roată în parte, pentru a maximiza confortul. 21 de milioane de mașini au fost produse, iar modelul originar s-a produs în Mexic până în anul 2003, fiind cel mai longeviv model din istorie.

La capitolul evoluții tehnologice care au influențat industria, enumerăm Chrysler Imperial (1951), Porsche 911 (1964) și Toyota Prius (1997).  Dacă ai condus o mașină cu servo-direcție, trebuie să știi că această tehnologie a fost implementată pentru prima dată în 1951. Modelul Chrysler Imperial, pe lângă faptul că avea un design interesant pentru vremea aceea, venea cu tehnologia ”hydraguide”, cunoscută azi ca servodirecție hidraulică, o premieră pentru industria producătoare de automobile. Modelul Imperial din 1951 avea un motor cu 180 de cai putere și a existat și o versiune decapotabilă care s-a vândut în numai 650 de exemplare înainte ca producția să înceteze.

Când spui Porsche, modelul 911 este cel care se conturează în minte. Cel mai longeviv automobil produs de companie se află în producție din 1964. Pe lângă designul incredibil de stilat, modelul a adus și performanțe de invidiat, fiind dotat cu un motor de doi litri și șase cilindri opuși care scotea 130 de cai putere. Pe lângă aceasta, 911 avea și o suspensie-spate destul de sofisticată pentru acea vreme, iar mașina era perfectă atât pentru stradă, cât și pentru pistele de curse. Aceasta este mașina care a făcut din Porsche un brand „cool” și a ajutat la menținerea reputației companiei.

Cu un pas mare spre prezent, ajunge pe listă și un producător asiatic. Toyota Prius a fost primul automobil hibrid produs la scară largă, fiind extrem de popular printre cei care se săturaseră să plătească o mică avere pe benzină. Numai în Statele Unite s-a vândut în 200.000 de exemplare în anul lansării, 1997, iar acum a ajuns la a patra generație, fiind un succes global. Este mașina care i-a împins pe ceilalți producători să gândească sisteme hibrid proprii și putem spune că este un urmaș al modelelor Tesla.

tesla-model-s-wikiDe altfel, eroii pozitivi ai industriei auto sunt, întâmplător sau nu, cei care inovează în zilele noastre. Tesla Model s și mașina autonomă Google sunt „consecințele” unor start-upuri geniale. 2012 a fost anul în care Tesla, un start-up condus de Elon Musk, omul asemănat deseori cu personajul de benzi desenate Tony Stark, a arătat întregii lumi că un vehicul electric nu te ține legat de priza de alimentare. cu o autonomie de aproximativ 500 de kilometri la o singură încărcare, Tesla Model s a fost dovada că autovehiculele electrice le pot înlocui pe cele pe bază de combustibili fosili. Are o baterie de 85kwh, iar modelul Performance atinge 100 km/h în numai 2,8 secunde. ce îți poți dori mai mult de la o mașină? Poate doar să „elimine” necesitatea unui șofer… Google lucrează la mașinile fără șofer de mulți ani, modificând vehicule ale altor producători pentru a-și testa sistemele. Totuși, în 2014, compania din spatele celui mai folosit motor de căutare și-a prezentat și propriul concept, total lipsit de volan și pedale. Cu dimensiunile unui kart pentru golf, automobilul autonom al Google dă bătăi de cap legislatorilor din întreaga lume și îi împinge pe producătorii clasici de mașini să lucreze la propriile lor sisteme de condus autonom. când vor ieși pe piață aceste automobile care nu necesită atenția noastră absolută? Se speculează că în 2020 le vom vedea pe drumuri. Până atunci, vă sfătuim să purtați centurile, să țineți ambele mâini pe volan și să nu uitați să verificați oglinzile de fiecare dată când plănuiți să plecați la drum. Și să salutați, poate, mașinile – legendă întâlnite în drum.

Credit foto: Wikipedia

Articol apărut în numărul 2 al revistei Bucharest Gentleman

More from Sebastian Teodorescu

Cum a devenit Bucureștiul orașul cu cei mai mulți cai putere -Gumball 3000

Bulevardul Unirii din Capitală e capitonat cu garduri de protecție și, peste...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *