O cursă a istoriei, din Otopeni până la Paris

Lamborghini Museum, Italia
Lamborghini Museum, Italia

Lui Henry Ford îi aparține un citat celebru: „Dacă i-aș fi întrebat pe oameni ce vor, mi-ar fi răspuns că își doresc cai mai rapizi”. Inventarea automobilului este unul dintre cele mai mari puncte de răscruce din istoria omenirii, dar și una dintre cele mai pertinente dovezi privind creativitatea și ingeniozitatea umană.

Mulțumită unor oameni ca Ford, oameni care au gândit „în afara cutiei” (și a trăsurii, în acest caz), ne deplasăm cu ușurință dintr-un loc în altul, ne îndeplinim rapid unele sarcini și călătorim în locuri în care caii nu ne-ar fi putut duce. Având în vedere aceste aspecte, fascinația noastră pentru autovehicule este cât se poate de naturală și, până când va apărea un studiu clar care să susțină contrariul, cred că ne este întipărită în ADN. Din păcate, sunt puțini cei care își permit să conducă mașini dintre cele care au făcut istorie dar, din fericire, există muzee în care aceste bijuterii pot fi admirate în voie. Iată un top al muzeelor auto din Europa care trebuie vizitate – fie fizic, fie virtual.

Țiriac Collection, Otopeni, România

Definiția colecționarului de la noi este întruchipată de Ion Țiriac, iar muzeul său este pe măsura personajului. În galerie sunt expuse 150 de mașini și motociclete din colecția personală a fostului tenismen care știe foarte bine că istoria contează la fel de mult ca obiectul. În expoziția Țiriac collection, deschisă în 2013,  găsim modele produse de peste 30 de mărci, dintre care cel mai vechi este un hurtu din anul 1899. tot aici se află singurul Phantom 4 care nu aparține unei case regale. Galeria nu conține însă numai modele vechi. un Porsche 918 spyder, model produs în 918 exemplare, a devenit una dintre atracții la finalul anului trecut. Merită să înfrunți traficul de la ieșirea din capitală pentru a ajunge la muzeul de la otopeni, în apropierea aeroportului.

Galerie foto muzee de mașini din lume

Donington Grand Prix Collection – Leicestershire, Marea Britanie

Pasionații de Formula 1 trebuie să se îndrepte către Marea Britanie. Donington Grand Prix collection este cea mai mare expoziție de mașini de curse din întreaga lume și a fost deschisă în 1973. conține peste 130 de exponate printre care se numără aproape toate modelele Mclaren din anii 1970 până în anii 2000. Dintre cele mai notabile amintim modelele Mclaren M23 (condus de James hunt la campionatul Mondial din 1977), Mclaren MP4/14 (cu care Mika häkkinen a câștigat campionatul Mondial din 1999), dar și modelul MP4/8 (cu care legendarul Ayrton senna a câștigat Grand Prix-ul European).

Museo Lamborghini – Sant’Agata Bolognese, Italia

Inaugurat în 2001 și renovat în luna iunie a acestui an, Museo Lamborghini este situat în orașul în care compania a fost fondată. Are două etaje și îi trece pe fani prin toată istoria companiei, de la primul model, adică 350 Gt, până în prezent. la intrare, vizitatorii sunt primiți cu sunetul inconfundabil al unui motor de Aventador și turul continuă cu cele mai importante reușite tehnologice ale companiei, cum ar fi modelul Sesto Elemento, realizat în totalitate din fibră de carbon.

Museo Ferrari – Maranello, Italia

Dacă vizitați muzeul Lamborghini, ar fi păcat să nu treceți și pe la Museo Ferrari. Inaugurată în 1990 și extinsă în 2004, galeria este situată la numai 300 de metri de fabrica de automobile și la 20 de kilometri distanță de muzeul Enzo Ferrari. Înăuntru vizitatorii găsesc un mix între vechi și nou, dar și între automobile de curse și mașini de stradă. Pe lângă modele legendare, precum Ferrari 125s din 1947, muzeul are un cinematograf, simulatoare de Formula 1, dar și standuri la care cei pasionați de curse pot încerca să schimbe cauciurile bolizilor. tot în cadrul muzeului se află și o replică exactă a biroului în care a lucrat Enzo, dar și o statuie din ceară făcută după asemănarea lui.

Porsche Museum – Stuttgart, Germania

Rămânem la mașini sport, dar ne deplasăm în Germania – Muzeul Porsche. construit în 1976, muzeul avea un spațiu mic în care prezenta, prin rotație, câte 20 de modele. După ce s-a extins, în 2009 și-a deschis din nou porțile. După o investiție de 100 de milioane de euro, noua clădire este impresioantă atât la exterior cât și la interior. Găzduiește permanent 80 de modele importante pentru istoria companiei, printre care și un 365 no. 1 Roadster, dar organizează și expoziții speciale, pentru ca vizitatorii să găsească mereu ceva nou. În plus, cei care au o pasiune și pentru ce se întâmplă sub capotă pot urmări mecanicii Porsche în timp ce restaurează modele vechi și recondiționează mașini legendare.

Mercedes-Benz Museum – Stuttgart, Germania

Tot în Stuttgart se află și muzeul Mercedes, unul dintre cele mai impresionante din întreaga lume. ce îl face atât de special? În primul rând, nu poți vorbi despre istoria automobilelor fără să amintești de Mercedes-Benz. Cu Mercedes-Benz Museum, compania a adunat într-un singur loc 130 de ani de evoluție tehnologică. Expoziția se întinde pe nouă etaje și are o suprafață totală de 16.500 de metri pătrați. un tur durează aproximativ două ore, iar vizitatorii pot vedea peste 160 de mașini și peste 1.500 de exponate.

Cité de l’automobile – Mulhouse, Franța

Cea mai mare colecție de automobile din Europa (probabil și din lume) se află în Franța, la Cité de l’automobile. Colecția aparține fraților Schlumpf, doi suedezi care aveau o obsesie pentru mașinile rapide și care au folosit fabrica de lână pe care o conduceau pentru a-și adăposti „bijuteriile” achiziționate înainte și după cel de-al Doilea Război Mondial. Muzeul include peste 500 de mașini de la 98 de producători și este și cea mai mare colecție de automobile Bugatti din întreaga lume. Pentru a vă face o idee, două dintre cele șase Bugatti Type 41 (1927) create vreodată se află la colecția Schlumpf. cu toate că puține dintre modelele expuse sunt încă funcționale, vizitatorii pot admira orice de la mașini legendare, până la prototipuri ciudate care nu au ajuns vreodată pe drumurile publice. turul este completat de proiecții de film, simulatoare de curse, dar și de expoziții tematice.

 

Articol apărut în numărul 3 al Bucharest Gentleman

More from Sebastian Teodorescu

Scurtă istorie a telefoanelor „inteligente”

Lansarea primului iPhone ne-a împins pe toți în era telefoanelor inteligente. Dispozitivul...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *