Artistul-conector

dan-piersinaru

De câțiva ani bucureștenii pot vizita  un alt fel de târg de Crăciun –unul unde bunul gust este regulă (a opta ediție a Marché de Noel, la Casa Universitarilor). Iar asta i se datorează organizatorului, Dan Pierșinaru –un artist care și-a făcut renume de „Moș Crăciun” al designerilor români –le face periodic cadou câte un târg unde se pot promova. Desigur, nu este vorba despre filantropie, ci mai degrabă un fel de antreprenoriat social (care nu urmărește profitul de dragul profitului).

Dan este artist vizual, face fotografie de artă, expune în galerii de artă, a vândut prin intermediul platformei de licitații Lavacow, printre altele. S-ar fi putut concentra asupra sa, dar a devenit mai cunoscut ca un creator de evenimente cu și despre designul românesc de bijuterie și accesorii, în principal. Altfel spus, a preferat să îi pună pe alții în valoare, un lucru care se poate spune despre (foarte) puțini.  Autor, târgul de bijuterie contemporană, este cel mai cunoscut și vechi „produs” al său,  Materia (design în piele), cel mai recent, iar Marché de Noel, probabil cel mai bogat ca diversitate (peste 80 de expozanți).

BG: Ai multiple roluri în peisajul cultural-urban …Tu cum te prezinți ?

Dan Pierșinaru: Nu știu exact ce înseamnă a avea multiple roluri în peisajul cultural-urban, însă tind să cred că sună interesant și măgulitor.  Întrebarea ta m-a făcut atent și conștient de ceva la care nu m-am gândit până acum: nu mai am acea nevoie de a mă prezenta cumva. Însă nu a fost întodeauna așa. Cea mai mare parte din viața mea de până acum am considerat că este foarte important să te prezinți cumva. Noi toți primim etichete și etichetăm la rândul nostru. Este un joc social, doar că uneori aceste etichete te și limitează și riști să rămâi blocat într-o idee, statut, de care la un moment dat poate chiar vrei să te debarasezi, sau nu ți se mai potrivește. Se pare că oricum ai da-o, ceea ce faci te re/prezintă, deci să ne asumăm ceea ce facem.

BG: Ești cunoscut ca artist vizual – ce înseamnă asta aici și acum și cum ai personalizat tu definiția asta pentru tine?

D.P: Evenimentele create de mine au o componentă vizuală puternică, generează o experiență, pot stârni curiozitate, mirare, plăcere; și până la urmă asta face arta în general, creează experiențe.

BG: Ce expoziții personale mai pregătești?

D.P: Momentan le pregătesc la mine în cap. Și asta pentru că ceva încă nu s-a copt suficient. Am de exemplu o expoziție al cărui cărei subiect este coaja de mesteacăn, pe care o plimb cu mine de câțiva ani deja; doar stă la mine în cap și intru din când în când, să văd ce mai face.  

BG: Mulți se gândesc doar la autopromovare, tu ai vocație de „conector” și mentor . Așa a fost dintotdeauna, ți-ai propus asta?

D.P: Pentru că sunt prea tânăr sa fiu mentor, o să aleg “conector”.  Undeva în sinea mea, am vrut să ajut de când mă știu. Dacă stau să mă uit în urmă, nu prea știam să fac asta și oricum eram ceva mai egoist decât acum. Adevărul este că, ajutându-i pe altii, te ajuți și pe tine. La capitolul generozitate lecțiile vin pe bandă rulantă, zilnic. Să căscăm bine ochii și să ne conectăm la sursa care trebuie.  

BG: Ai inițiat câteva premiere –primul târg de bijuterie, primul tâg de design în piele etc…Cum s-a întâmplat?

D.P: Se zice că nu există întâmplare , dar nici nu știu să zic cum anume funcționează lucrurile. În plus, cred că are de-a face cu felul meu de a fi, acela de a nu repeta rețete, de a nu copia și de a găsi mereu plăcerea în ceea ce fac. Mă stimulează foar te mult să caut soluții, sunt foarte atent la detalii și încerc să găsesc mereu echilibru în ceea ce lucrez.

Când am început evenimentele nu am avut nici o strategie. Am avut, să zicem, intuiție și am învățat din mers. Am lucrat constant la idependența si libertatea mea ca liber profesionist. Am mers treapta cu treaptă, în mare asta a fost filozofia mea. Cred că  formula este conținut și continutate. Formula 2C cum îi spun eu… Să ai un conținut de calitate și să duci mai departe ideea. Să aibă timp să crească și să atingă cât mai mulți oameni.

BG: Care este activitatea care ți-a ocupat cel mai mult timp anul ăsta?

D.P: După organizarea evenimentelor Autor, Materia și Noel: călătoriile și statul degeaba.

BG: Cu ce ai de gând să-ți ocupi anul viitor?

D.P: Se zice că dacă vrei să-l faci pe Dumnezeu să râdă, fă-ți planuri. Ei bine cum îmi plac oamenii veseli, mă gândesc la niște proiecte în afara țării. Atât.

BG: Cum recunoști un „gentleman” contemporan, în cazul în care crezi că există ?

D.P: Există, dar poate nu știu eu să recunosc. Glumesc.  Pentru mine un gentleman perfect este acel bărbat care este moral, are caracter și își asumă totul 100%. 

BG: Care sunt modelele tale de stil (nu doar vestimentar) și culturale din peisajul românesc? Dar din afară?

D.P: Ca la orice om, variază. Uneori mă atrage estetica dictată de o regiune ca Provence, alteori stilul minimalist, iar uneori eclectismul mi se pare revigorant. Îmi place să văd în jurul meu oamenii care au stil, atât vestimentar, dar mai ales comportamental. Cei care au acest fel de a fi natural, fără să facă un efort și exprimă armonie, mă inspiră. E o vibrație specială acolo. 

 

Written By
More from Iulia Stancu

Transilvania senină

Imagini cu păduri îngălbenite sau pajiști înflorite (după anotimp), mese pline cu...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *