Sezonul în care se poartă „smart”

Lumo 01

Proverbul „haina îl face pe om” este mai aproape de adevăr ca niciodată datorită tehnologiei. În era dispozitivelor inteligente, haina îl „face” pe om mai informat, mai atent şi mai rapid.

Ne alegem o ţinută pentru că ne plac designul, culoarea, materialul. cam acestea sunt criteriile care ne ajută să ne conturăm un stil vestimentar. Dar, în viitor, şi nu unul foarte îndepărtat, „specificaţiile tehnice” vor fi incluse în această listă de criterii.

Despre hainele inteligente s-a tot vorbit în ultimii doi ani, însă lucrurile păreau să bată pasul pe loc, produsele nu depăşeau stadiul de proiect şi în niciun caz nu arătau a haine pe care le-ai purta cu adevărat. Totuşi, începând cu acest an, companiile IT promit să iasă pe piaţă cu un astfel de produs şi par din ce în ce mai convingătoare. Am „scanat” cam tot ce s-a prezentat la cele mai mari târguri de tehnologie din acest an în materie de haine inteligente şi am ales ce ni pare mai interesant şi ar putea alcătui o ţinută „smart” – deși nu întotdeauna elegantă.

Industria articolelor sportive are până acum un avans considerabil. tricourile, bustierele sau pantalonii smart au devenit un „must have” pentru pasionaţii de sport. Aceste sunt responsabile şi de monitorizarea pulsului, protecţie UV sau controlul temperaturii corpului. spre exemplu, oMsignal este una dintre companiile care au lansat în acest an pantalonii scurţi inteligenţi pentru bărbaţi, oM Smart Shirts,  şi bustierele inteligente, oMbra. Cele două tipuri de articole vestimentare sunt realizate din materiale obişnuite în fabricarea de haine pentru sport, dar au integrate senzori de monitorizare a mişcărilor, a pulsului (asemeni brăţărilor de fitness), dar şi a respiraţiei. Compania lucrează cu nume celebre precum ralph lauren, iar preţurile unor astfel de articole încep de la 150 de dolari (pot fi făcute precomenzi online). Pe aceeaşi listă se mai adaugă branduri ca: Lumo Bodytech – companie care produce pantaloni scurţi bărbăteşti ce au, de asemenea, senzori de monitorizare dar oferă în plus sfaturi pentru antrenamentul fizic, în timp real, pe care le primeşti prin căştile conectate la pantaloni. Mai mult, producătorul promite o autonomie a bateriei necesare senzorilor ataşaţi la obiectele vestimentare, de o lună (vezi foto principală). Preţul acestor pantaloni porneşte, de asemenea, de la 150 de dolari. Printre cele mai cunoscute firme din acest domeniu este Athos, care realizează cea mai extinsă gamă de articole sportive inteligente, toate dotate cu senzori EMG (care permit măsurarea activităţii mulsculare), iar datele înregistrate de aceşti senzori sunt transmise prin tehnologia bluetooth către aplicaţia din telefonul mobil care îţi arată nivelul de efort depus şi cum să faci exerciţiile corect ca să eviţi întinderile musculare sau diferite accidentări. Preţul acestor haine începe de la 199 de dolari.

Dincolo de toate aceste obiecte vestimentare, ce vin cu dispozitive mici, detaşabile şi care le fac de fapt să fie smart, marii giganţi ai tehnologiei lucrează la realizarea unor materiale cu adevărat inteligente. Acestea ar trebui să păstreze aspectul şi textura materialelor cu care suntem deja obisnuiţi, dar fibrele lor ar trebui să conţină elemente conductoare ce le permint să transmită date fară a mai avea nevoie de acele dispozitive încorporate. Spre exemplu, Google vorbeşte, încă de anul trecut, de proiectul Jacquard prin care vrea să realizeze materiale textile tactile, care ar putea să funcţioneze similar ecranelor dispozitivelor mobile. Levi Strauss a anunţat că se alătură acestui proiect şi vrea să fie primul brand care foloseşte materialul realizat de Google.

Dar, până când acestea vor fi disponibile pe piaţă, case mari de modă folosesc tehnologia disponibilă acum şi senzorii despre care vorbeam pentru a le integra în diferite produse care le-au consacrat și pentru a-şi extinde portofoliul şi către acestă zonă neconvenţională a industriei fashion. Victoria Secret vinde sutienul inteligent, Tommy Hilfiger – geaca ce stochează energie solară şi la care poţi să îţi încarci gadgeturile şi care se comercializează la preţuri începând de la 600 de dolari. Iar Joe’s Jeans produce jeanşii dotaţi cu buzunare la care poţi să îţi încarci iPohne-ul.

Dar, ieşind din zona ţinutelor sport, supriza plăcută a acestui an vine din partea samsung, care a lansat în cadrul celui mai faimos târg de tehnologie din statele unite, cEs (consumer Electronics show), costumul inteligent. Chiar dacă la o primă privire poate părea un obiect vestimentar pretențios, acesta nu aduce din punct de vedere al tehnologiei ceva revoluţionar. Butonii sacoului au încorporată tehnologia NFc (near field communication) care perminte controlul anumitor funcţii al telefonului mobil prin simpla atingere a acestuia – cum ar fi să activezi modul “do not disturb” doar trecând telefonul prin dreptul unui nasture de la sacou, dar poate face chiar şi plăţi folosind aceeaşi tehnologie. Costumele sunt făcute în colaborare cu rogatis şi se vând pe piaţa coreeană cu preţuri începând de la 500 de dolari.

Tot la începutul acesui an, Samsung anunţa, odată cu lansarea costumului inteligent, introducerea pe piaţă a unei curele smart. Cu un aspect elegant, realizată din piele şi cu o cataramă metalică, aceasta pare o curea ca oricare alta. Însă Welt, cum a numit-o producătorul coreean, îţi monitorizează greutatea, obiceiurile alimentare, îţi numără paşii şi orele pe care l-ai petrecut şezând. Toate aceste date sunt transmise către o aplicaţie care le interpretează şi care încearcă apoi să te motiveze să trăieşti mai sănătos. Iar lista accesoriilor intelingente ar putea fi mult mai lungă. Sunt foarte multe branduri care comercializează genţi inteligente pentru femei şi bărbați, dar majoritatea vin cu tehnolgii similare. Drept urmare, în această industrie a hainelor şi accesoriilor inteligente, surpriza pe care o aşteptăm trebuie să vină din materiale. Noi fibre textile inteligente, care să revoluţioneze această piaţă, aşa cum promite, de exemplu, proiectul Jacquard. Până atunci va trebui să ne mulţumim cu senzorii ascunşi în ţesături.

Articol apărut în revista Bucharest Gentleman, numărul 5

Foto: Lumo

Written By
More from Raluca Abrihan

Aplicaţii-“ghid” pentru turiştii din Bucureşti

Ne-am propus să fim turişti în Bucureşti, pentru o zi. Şi nu...
Read More

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *